Pedagogika M. Montessori

Pedagogika Montessori pomaga w rozwijaniu indywidualnych cech osobowości, w formowaniu prawidłowego charakteru, zdobywaniu wiedzy, umiejętności szkolnych i współdziałania.

Cele te realizowane są poprzez pomoc dziecku w:

  • rozwijaniu samodzielności i wiary we własne siły,
  • wypracowaniu szacunku do porządku i do pracy,
  • wypracowaniu zamiłowania do ciszy i w tej atmosferze do pracy indywidualnej i zbiorowej,
  • osiąganiu długotrwałej koncentracji nad wykonywanym zadaniem,
  • wypracowaniu postaw posłuszeństwa opartego na samokontroli, a nie na zewnętrznym przymusie,
  • uniezależnieniu od nagrody,
  • formowaniu postaw wzajemnej pomocy bez rywalizacji,
  • szacunku dla pracy innych,
  • rozwijaniu indywidualnych uzdolnień i umiejętności współpracy,
  • osiąganiu spontanicznej samodyscypliny wynikającej z dziecięcego posłuszeństwa.

Zadania:

  • uczenie przez działanie: dzieci zdobywają wiedzę i praktyczne umiejętności poprzez własną aktywność, w przemyślanym środowisku pedagogicznym, przy współpracy z nauczycielami
  • samodzielność: dzieci swobodnie wybierają rodzaj, miejsce, czas i formę       pracy (indywidualną lub z partnerem) przy zachowaniu reguł społecznych.   Rozwijają indywidualne uzdolnienia i uczą się realnej oceny swoich umiejętności.
  • koncentracja: dzieci ćwiczą dokładność i wytrwałość przy wykonywaniu        konkretnych zadań.
  • lekcje ciszy: dzieci uczą się współpracować w cichych zajęciach          indywidualnych i grupowych.
  • porządek: dzieci zdobywają umiejętność przestrzegania zasad porządku w     otoczeniu i swoim działaniu.
  • społeczne reguły: dzieci zróżnicowane wiekowo (trzy roczniki) są łączone w   grupy, sprzyja to wymianie wzajemnych zdolności i umiejętności. Dzieci uczą się przestrzegać reguł: nie rań, nie niszcz, nie przeszkadzaj.
  • obserwacja: jest kluczem dorosłych do poznania świata dziecka. Nauczyciel z szacunkiem i uwagą obserwuje postępy i trudności dziecka, jest jego przewodnikiem.
  • indywidualny tok rozwoju każdego dziecka.
  • dziecko jest serdecznie przyjęte, znajduje uwagę i indywidualną opiekę nauczyciela. Pracuje według własnego tempa i możliwości, podejmując zadania, do których jest już gotowe.

Kalendarz wiadomości

Wrzesień 2018
PWŚCPSN
« Sie  
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Facebook